Vývoj efektů

Filmové efekty patří k filmu už od jeho počátku. Díky různým technologiím můžeme ve filmu vidět věci, které by nás ani ve snu nenapadly a které nikdy nepatříme. Bez efektů by dnes existovalo opravdu jen malé množství snímků. Jak vše začalo..?

1895
1903 1907
192719281929
1939194019611971
19731976197919811982
198319841985198619891990
19911993199519972001
2002 2004

1895

Alfred Clark Použil stop-trikovou náhradu herečky za stejně vypadající figurýnu.

1903

Edwin Porter (Velká vlaková loupež) skládá dohromady dva filmové obrazy (obraz vlaku v okně stanice).

1907

Norman O. Dawn kombinuje reálné objekty s malovanými segmenty pozadí či prostředími na skle (glass shots, glass mate). Později objevil techniku skládání nezávislých záběrů v kameře k sobě. od roku 1920 studia jak v USA, tak v Evropě zakládají oddělní právě pro speciální efekty.

1927

Eugene Shuftan objevuje proces, umožňující hercům hrát ve zmenšeninách pomocí technologie podobné “glass shot”. Jazz Singer, první film se zvukem. Zvuk byl navíc nahrán ve studiu a ne na místě natáčení.

1928

Vynalezen tzv. technický otisk či kopie (Optical Printer, Linwood Dunn). Pomocí této technologie je možno míchat či skládat velké množství kombinací scén. Použito např. v roce 1933 ve filmu King Kong nebo v Občanu Kanovi. Technologie byla používána přibližně do roku 1990.

1929

Ve filmu Člověk s kinoapárátem je použito mnoho druhů manipulace s obrazem. Např. zrychlení či zpomalení obrazu, zpětné přehrávání, kamera cestující po kolejích.

1939

Tímto rokem odstartovalo předávání cen Academy Award for Achievement in Special Effects (Oscary), pochopitelně v kategorii speciálních efektů První oceněným snímkem se stal film Když přišli deště.

1940

Rutinní použítí bluescreenu pro pozadí ve filmu Zloděj z Baghdadu. Ve filmu se také objevila loutka šestirukého mechanického vraha..

1961

Ivan Sutherland vynalezl SketchPad, což je první graficko-designerský program.

1971

Experimentální 2D animovaný krátký film (Metadata, r. Peter Foldes). Film je nakreslen pomocí datového tabletu. Použit první animační software, používající techniku “Key Frame”.

1973

První použití 2D animace ve filmu (Westworld).

1976

Použití počítačové 3D grafiky pro animaci částí těla.

1979

Renderování drátového modelu (Vetřelec).

1981

První CGI lidská postava Cindy ve filmu Looker. První použití stínování CGI modelu.

1982

Počátek éry plnohodnotné počítačové grafiky v celovečerních filmech. Např. Star Trek 2: Khanův Hněv.

1983

Ve filmu Návrat Rytíře Jedi byl použit jeden z nejsložitějších optických záběrů v historii. 300 elementů kosmické bitvy, použití pohyblivého pozadí při honičce na tryskových motocyklech.

1984

První použití rozmazání pohybu a tvarové deformace ve filmu The Adventures of André and Wally B. Film byl vytvořen oddělením pro počítačovou animaci společnosti LucasFilm.

1985

První čistě počítačově vytvořená postava středověkého skleněného rytíře ve filmu Mladý Sherlock Holmes. Tvorba této 10ti sekundové animace zabrala 6 měsíců.

1986

První CGI animované zvíře ve filmu Labyrinth.

1989

Přichází film Indiana Jones and the Last Crusade a sním také první plně digitální kompozice scény. Dále animace tvarových proměn tekutiny ve filmu The Abyss Jamese Camerona.

1990

První digitální vykreslení pozadí scény.

1991

Terminátor 2: Optický printer neboli otisk nahrazen digitálním skládáním. 3d Morphing a 3D model těla viditené na postavě robota T-1000.

1993

S příchodem Jurského Parku příchází první CGI fotorealistická zvířata, a s nimi konec krokové animace.

1995

První film (Casper) ve kterém hlavní roly ztvárnila postava vytvoření počítačem. První CGI modely postav realisticky komunikující s živými herci. 6 měsíců po Casperovi přicází film Toy Story společnosti Pixar. Jedná se o první celevečerní, kompletně CGI animovanýfilm.

1997

První počítačivě vytvořený snímek určen pro sledování s 3D brýlemi (Marťan Marvin). Ve stejném roce získal film Titanic Oscara za vizuální efekty (kolem 500 efektových záběrů).

2001

První fotorealisticky vypadající snímek (Final Fantasy: The Spirit Within).První dinamicky se projevující CGI postavy v celovečerním filmu.

2002

Použití umělělé inteligence digitálních herců ve filmu Lord Of The Rings: The Two Towers. Dále stojí za zmínku digitální postava Gluma, která byla vytvořená pomodí techniky Motion Capture. Tato digitální postava získala jako první ocenění v dané kategorii.

2004

Natáční celého filmu před zeleným pozadím (Sky Captain and the World of Tomorrow). Kompletně CGI dodělané pozadí scény s živými herci. Polární Express: první CGI film, ve kterém byla požita technologie Motion Capture na všechny herce.